2016 Resolution


Kembali menulis kerana final exam dah habis! Antara ketiga-tiga semester, semester 3 paling hectic. Dahlah sibuk, final exam pun takde gap! Aku ada gap sehari je tapi bagi aku tu bukan gap sebab kena study 2 paper dalam masa sehari. Paper paling mental break down, lepas paper Food Chemistry, 16 jam lepas tu paper Food Microbiology. Mati lah nakkk!

Reward bila paper direct ni adalah semestinya aku dapat balik awal daripada kawan2 yang lain huhuhuhu member balik dulu lah eh. Tapi takpelah, at least korang ada gap. So peluang nak score lebih time final sangat besar, jadi silalah manfaatkan masa yang ada.

So how’s 2015? Aku scroll Instagram, ramai betul buat best nine of 2015. Peh, kalau aku, mesti aku buat collage best 36 of 2015. Kenapa 36? Eh suka hati aku lah haha.

2015 is one of the best among the rest. Yeah, I kinda believe that there’s no best years happen in one’s life. Every year has its own ups and downs right? To sum up, my 2015 is beyond awesome. I never think that entering UMT is something that I have to regret, I am proud to be a UMT-ian instead. I never think that I would push myself to the limit until I could placed myself in dean’s list. I never think that I could have my other ‘family’ in Terengganu. I never think that I would create more bonds with strangers at the first place, and now they are my buddies. But I know I literally push certain people away from my life, well somehow I'm good to secure my heart from people that try to approach me. I just don't want to give them harapan, so it's better for me to avoid myself. I never think that I'd selected to be part of volunteers in a humanitarian mission to Cambodia, to get out of my comfort zone and to see another side of the world.

It was out of my expectation, but eventually happened because I have made my first move.
Aku start rasa hidup aku perlu something yang adventure. Bukan 3K-kuliah, kafe, kolej kediaman. I can’t live like that! Kehidupan berorganisasi itu sangat perlu bila dah masuk universiti. Tak kisahlah kau pernah jadi ketua pengawas masa dekat sekolah ke, hatta orang menaikkan bendera masa perhimpunan sekali pun, silalah rajin asah bakat kepimpinan dalam diri bila dah masuk universiti. Masa sem 1, aku loser gila sebab tak aktif langsung. Aku just daftarkan nama aku, lepas tu meeting semua tak datang. Sampai sekarang aku rasa menyesal sebab aku daftar nama dekat Kelab Gemersik UMT, kelab pengacaraan. Yang mana masa matrik dulu aku join kelab pengacaraan dan pernah jadi emcee, dan dekat sekolah dulu pun biasa jadi emcee. Aku juga suka berangan jadi dj radio. Sho sad.

Masuk sem 2 aku slow2 join banyak program. Dan antara yang terbesar adalah misi kemanusiaan, yang mana aku hampir give up untuk tarik diri. Tapi jejak juga bumi serba daif dan menginsafkan diri. Sem 3, aku sebagai Exco Keusahawanan dan Ekonomi Kelab Penyayang UMT dah berjaya laksanakan program Young Leadership Camp sebagai timbalan ketua program. Program ni jugak berjaya mengharu-biru kan hidup aku. Frankly speaking, to handle a program is not a piece of cake. But I finally made it because I enjoyed myself
.
That’s why I think my life=be active in any program.  I am strictly disagree when certain people said “ada program tu takde life namanya”. For me lah, setiap program tu ada matlamat sendiri dan jika matlamat itu tercapai, you have gained the input and you gonna apply them in your life. It has been made for long term especially to enhance our soft skills and build our self-confidence, to apply once we are in working phase. Plus, I personally think that a man that fond to be a leader has its own charm. Bila dia charm, dia automatically handsome in his own way. Macam takde kena mengena kan? Tapi itulah hakikat.

And alhamdulillah, some of my 2015 resolution has been done in a great way!

So, in 2016, I am really wish to have a better life;-
-Study hard, get dean’s list, makes my parents proud of me!
-Get more opportunities to take part of any volunteerism program.
-Loss 5kg. Okay yang ni memang highlight of 2016. Sebab last year, aku hampir lost 5kgs. Tapi sebab nafsu dan tak istiqamah, berat aku naik balik. As a B-type blood person, I easily gain weight if I consume carbs more than needed. To have a balance diet and lose some weight, I need to control the intake. But I am a sweet tooth and pastry lover, I can’t resist them la!! Trust me I can spend hours just to smell and observe the texture wherever I stop by at delicatessen section. And if possible, I’d target less or equal to 50kg of my weight.
-Aku bukan nak kurus sangat ke apa, aku cuma nak fit dan sihat. Masa muda ni kena jaga badan sebab nak pakai sampai tua. And I want to be like Ayah, running as his daily routine.
-Save some bucks for my future financial. This has been done since I was kiddo. Tapi ko paham lah hidup ni tak selalunya indah, perempuan dengan shopping tak boleh berpisah. Asal tengok tudung, shawl, baju mulalah suara setan berkata “You need some new outfits”. Bila scroll Facebook or Instagram, “Eh makanan ni macam sedap jom lepak sana” Haaa sebagai seorang yang tak kisah laburkan duit dekat makanan, mungkin tahun 2016 ni kena jadi kisah sikit kot. Haihh payah. When it comes to foodie like me.
-Enhance knowledge about al-Quran and al-Hadith, and to be a better Muslims. The very best reminder, every time. Memang kena explore habis-habisan. Setakat baca tapi tak tahu maksud memang tak guna. Try to mesmerize anything that I found when I read. Last year aku dah baca tafsir in English version. Merangkak2 belek kamus nak tahu maksud. Tapi okay juga untuk bagi vocab power. Aku masih lagi jahil dalam menghayati karya agung ini, padahal itu lah salah satu source of our guidance to the straight path. A better Muslims in terms of taking care my solah, watch out of my attitude and to be more grateful for what I have.
-Travel more in backpacking style. Yes, gonna make it real soon. Tabung travel pun dah lancarkan. Banyak sangat tempat nak pergi. Aku memang ikut gene ayah yang suka berjalan sebenarnya haha.
-Learn on how to cook in many dishes. Bab masak ni, aku takdelah terror pun. Aku suka baking sebenarnya. Aku nak belajar buat macam2 masakan, dari sesenang telur goyang ( aku tak reti buat, end up jadi telur mata kerbau biasa je) sampai lah sesusah masakan tersebut. Tambahan pula sem depan aku masuk kitchen. Memang fefeeling Masterchef kejap satu sem tu.
-To fall in love? KAH! Yang ni kan, tak tahulah. Sama ada aku sendiri memang sengaja tak nak bagi peluang dekat orang lain atau aku belum bersedia, aku sendiri pun tak tahu. Aku lebih suka berkawan dengan semua orang. Tapi, sampai bila? Haha. Dalam masa yang sama, aku takut juga kalau aku bagi harapan dekat orang. Eh layak ke aku ni bagi harapan kat orang hahahahaha ok. So aku takde lah berharap sangat to meet Mr the one and only. Tahun ni memang ramai kawan mendirikan masjid, takpelah jodoh dorang awal. As for me, I’m still not ready yet. Aku belum puas dengan masa mudaku cehhh ;’) Masih banyak komitmen dan tanggungjawab untuk diri sendiri dan keluarga. But, I do have admire somebody. Aku manusia biasa juga, kadang2 hati kering tapi ada perasaan jugak. Jadi, tak salah kan berdoa? So keep on praying. Jodoh tu ada je dekat luar sana, siapa tahu dia di antara kawan-kawan aku sendiri. So, chill. The right time will come one day.

I hope that I will spend more time with people who makes me grow, makes be better, makes me think wiser and makes me smile, even more.

Comments

Popular posts from this blog

Backpacking in Penang 2016 | #4CrackheadsInPenang Day 1

Backpacking in Penang 2016 | #4CrackheadsInPenang Day 2

Backpacking in Penang 2016 | #4CrackheadsInPenang Day 3