2014 dan segala isinya



Aku tanya apa khabar
Aku tanya apa khabar
Semua.

Mereka kata masa depan kami sungguh cerah
Lirik dan rap kami bak anugerah
Qu puteh qu puteh

Eh.

2014. Tinggal seribu satu kenangan. Nak kata 2014 was a blast, tak jugak. Nak kata the worst year ever pun tak boleh jugak. Heh.

Let's recap what's happening on 2014:

1) Final semester of matriculation program. I have awesome friends and lecturers mostly. Even I didn't be a top scorer, I didn't achieve my aim to have that 4 flat in my hands, but the memories turn out to be too perfect to remember. At first, I really dislike that place. I don't think that I can survive for 2 years, with all conflicts within my friends and I had, I started to miss high school years and I don't want to move on at all.. To be honest, after I graduated from that place, I miss everything about Kolej Matrikulasi Selangor.

2) Something happened around February, I accidentally made a biggest mistake in my life.
 In that year, I'm thinking about I should have someone because I'm already 20 (oh god I can't believe this is the reason like seriously) and I thought he is the one.
But I was totally wrong. Thank you Allah, HE HAS INDEED SHOW ME EVERYTHING people.
I was that desperate (bodohnya lahai) why oh why?? I'm lying, torturing myself and pretending to be happy.
To make it short, I decided to end this bullshit after a month something. AM I THAT MEAN? Yes, I was being so mean at that time because I have to. I just don't want him in my life. Now, he is just a friend of mine from that time and onwards. Like forever. Fullstop.

3) Lepas dah habis matrics, started to hunt for a full time job before I further my degree. Kerja dekat Petronas sebagai juruwang, nama glamer cashier. Kerja paling penat weh. Pernah kena maki, Balik rumah terus nangis sebab kena marah dengan customer. Jumpa ramai kenalan terpisah lama, stesen minyak saksi kita kahkahkah. Dapat tengok orang tak puasa selamba beli air, makanan semua. Nak husnudzon pun tak boleh sebab orang tu sendiri mengaku. Dapat tengok macam-macam ragam rakyat Malaysia. But the happiest part was seeing people smile or greet at you back especially in the morning. Aku suka ucap 'selamat pagi/ good morning' instead of selamat datang masa kerja shift pagi. Your simple greeting can make other's people day.

4) Early September. My enrollment in UMT. Walaupun aku tahu aku akan jauh dari keluarga, ini lah masa untuk aku lebih berdikari. Untuk aku paham realiti hidup yang sebenar. Nak kata membawa diri tu tak lah, tapi aku kena discover banyak benda selagi aku hidup ni.  Jujur aku cakap, mula2 tu macam susah jugak la nak fit in with them. Bahasa Ganu ni masha Allah. payah gila woih. Dalam banyak2 bahasa kan, bahasa pantai timur la yang aku rasa susah nak cakap. Asal aku cuba cakap mesti ada suara2 sumbang yang menggelakkan -.- Coursemates aku memula ada yang macam berpuak, ada yg macam tak suka bergaul. Last2 buat hal sendiri jela. Ada yang nak berkawan, kita terima. Tapi lama2, alhamdulillah. Semua jenis yang saling mengingatkan. Aku cuba sentiasa beristiqamah dlm setiap perbuatan baik. When you're really sincere, Allah will always give you a way. Akan cuba buat kebaikan setiap hari. setakat solat 5 waktu, baca al-quran, banyak sangat ke pahala aku buat? Cukup ke pahala nak masuk syurga?



5) Life dekat uni, macam biasalah, macam2 orang juga kau jumpa. Environment dekat sini elemen Islamik tu tetap yang utama. Jadi lebih senang untuk aku istiqamah, dan alhamdulillah aku dah terbiasa. Aku tak ada masalah dengan sesiapa setakat ni. Kalau ada pun, sekejap atau aku yang ter-emo lebih haha. Sebab jenis aku ni tak reti nak marah lama-lama, last2 aku jugak yang mengalah. Lebih senang memaafkan daripada berduka lara. Ceh

6) First time balik cuti mid sem naik flight, MAS pulak tu kihkih. Regarding to MH370 and MH17 cases, I ignore what people told me and their bullshit opinions. Book ticket sendiri, sila bangga dengan diri sendiri. Dah besar kot, pepandai lah hidup kan haha. Setakat ni tak pernah lagi la naik bas. Bukan apa, nak jimat masa je hehe.

And now I know why people said Malaysia Airlines is really the best.


7) First time jugak dalam hidup buat report polis hahaha. Sebabnya i/c hilang, tercicir agaknya dekat KLIA masa kalut gila nak pergi surau. Tahu2 jela surau jauh gila, mencungap berjalan. Buat report polis, baru boleh lepas security check. Berlari2 cari gate A10, sebab ada 3 minit lagi sebelum gate tutup. Dah macam amazing race. Nope, more like mental-abusing race haha. Mental abuse lah, berlari kemain tapi gate tak sampai lagi, flight nak take off dah.

Sampai airport Sultan Mahmud, luggage aku koyak rabak dan pecah. OH MY GOD. Mayn, I just went through TWO INCIDENT within an hour. Not again! Hambik kau pakej. Aku macam menganga kejap. Rasa nak gelak dengan diri sendiri pun ada. Macam nak nangis tapi tak boleh.
Terima kasih Leslie dan Amaa sebab jadi partner Amazing Race ni haha.
out of breathe but still can selfie!

8) First time (lagi) drive sorang pergi buat i/c dekat Wisma Persekutuan. Haha. This is another achievement of the year. *wink* Abang kaunter tu macam nak gelak je bila tengok report polis stated 'TERCICIR" Bang jangang dok gelak bang. There you go, my money~ *nangis*

9) I'm practicing myself to be a morning person. I should and I have to be one.

Banyak lagi memori 2014 sebenarnya. Those I stated above majority which eventually rebuild myself anyway.

Toodles ;)



Comments

Popular posts from this blog

Backpacking in Penang 2016 | #4CrackheadsInPenang Day 1

Backpacking in Penang 2016 | #4CrackheadsInPenang Day 2

Backpacking in Penang 2016 | #4CrackheadsInPenang Day 3