27 May 2014

Me and my working life

My daily routine has been changed since I got a job at Petronas as a cashier, alhamdulillah. Tak ada dah ye memanjang ngadap drama Korea dan hidup rileks bergaya di rumah haha. I just kenot be at home only. I need to gain some experience!

Dah dua minggu aku kerja sana, mula-mula tu memang susah lah nak adapt dengan cash machine. Terkial-kial, memang kelakar lah very the awkward moment you know.
Bayangkan lah kau kena ambil duit kat customer lepas tu kena set no. of pump sebelum orang tu isi, dalam masa tu jugaklah orang nak bayar bil api ayaq astro, beli topup touch n go, topup handphone, beli barang kat dalam kedai tu, tanya direction tempat diorang nak pergi. People surround 360 of me.
Memang tak menang tangan. Kadang-kadang rasa nak menjerit je suruh semua orang diam!
Tapi apakan daya haha.

I have to be super fast! Cashier ni satu jelah, kena jaga duit tu betul-betul kalau tak, memang kena short cash dan tanggunglah sendiri dengan rela hati. Penat berdiri pun satu lagi-lagi bila customer ramai gila. Aku pernah handle sorang-sorang masa tu partner Post A pergi solat kejap. Kelam kabutnya Allah sahaja yang tahu. Kalau dapat customer yang faham tak apa. Layan customer yang rush nak ke mana entah tak menyabar memang bikin gua panas.
Lagi satu dapat customer yang suka campak duit kat kaunter tu, memang aku rasa macam nak maki. Nokharey betul (baca: nokharom)

Masa aku masuk memula memang muka aku bajet pemalu dan baik (serius tak tipu) Lama kelamaan, gila-gila aku pun terserlah dengan jayanya. Workmates pun setakat ni tak ada masalah, semua sekepala. Bila aku lost, dorang cepat2 assist aku. Even though we're totally from different background, we manage to work efficiently. Walawehh kemain ayat. Kalau shift aku dengan Nazirah dan Nas memang gelak je manjang. They are all my juniors, but master in working ehehe. Terasa aku muda di situ haha. Kalau ternampak mamat2 hensem mula lah fangirling siap buat isyarat bagai kahkahkah.  

Bos aku, aku panggil pakcik dan makcik. Manager kat situ pulak anak dia, kira ni business family lah. Pakcik ni dia jarang senyum tapi sekali buat lawak, aku pun confuse sendiri nak gelak ke tak. Last2 aku tunggu dia senyum baru aku gelak habis-habisan. Makcik ni dia suka menegur dan tersangat peramah orangnya. Paling aku tak sangka, ada sorang workmate aku ni, my junior he's a lil bit flirty tapi aku bukanlah jenis melayan orang-orang cenggini. Sepatutnya tahun ni ambik SPM, aku ingatkan dia ni budak merantau ke apa, rupanya cucu bos aku. *facepalm* Aku baru tahu lepas dua minggu aku kerja ok hahahaha. Dua minggu! Tak lawaklah.

I desperately need a job to support my own need and it is more than satisfying myself. At least I got my own pocket money during my hibernation mode before the enrollment of my degree.
Experience build myself inside and outside. You'll get to know the real world. I'm a moderate extrovert. Masa ni kau akan bercampur dengan society, either Malaysian or foreigner which are total strangers. I have working experience previously so I don't face any kind of extreme problems.

You'll know how hard your life just to earn the most valuable thing on earth which is MONEY.
Macam mana ayah tanggung kami sekeluarga, perasaan itu sangat menginsafkan diri ini.
Macam mana aku nak realisasikan impian aku, terutamanya wishlist yang maha banyak itu.
My wishlist is sorta "boleh ke aku buat ni?" "mampu ke fizah?duit banyak nak pakai" 
Okay, makanya masa muda ni lah kena kumpul banyak aset.
How to reach your target by yourself.
And I swear the feeling would be really satisfying!


Finally I told myself, "Nothing is impossible. Just go for it, and make it happen!"


No comments: